Pojawienie się pierwszych materiałów POS przypisuje się początkom promocji w handlu. To właśnie wtedy przedsiębiorcy sięgnęli po odpowiednie środki, które pozwoliły im zaprezentować i promować swój produkt.

Materiały POS to naturalny skutek ewolucji handlu i marketingu

Kluczowym czynnikiem determinującym rozwój materiałów POS był elitaryzm produktów, które obecnie uważa się za podstawowe i powszechnie dostępne. By odpowiednio wypromować swoje produkty i zachęcić potencjalnych klientów do kupna, przedsiębiorcy zaczęli odpowiednio prezentować swój asortyment na kramach i w witrynach sklepowych, niejednokrotnie powołując się na luksusowy charakter danych produktów.

Dopiero po rewolucji przemysłowej sytuacja zmieniła się na dobre. Większość podstawowych towarów stała się ogólnodostępna, a rynek stał się konkurencyjny. To właśnie w tym czasie przedsiębiorcy zmuszeni byli do sięgnięcia po działania mające na celu uskutecznienie swojej dotychczasowej reklamy. Na ulicach pojawiły się osoby promujące produkty sklepów, na witrynach zagościły pierwsze banery reklamowe, a witryny coraz skuteczniej zachęcały do odwiedzenia sklepu. Okres XX wieku to złoty czas dla reklamy i rozwoju sieci handlowych.

Czym jest POS?

POS (ang. Point of Sale) to materiały wykorzystywane we współczesnej promocji. Innymi słowy, są to wszelkie nośniki reklamy stosowanej poza środkami masowego przekazu. POSy kierowane są do klienta detalicznego i ich podstawową rolą jest lokalne wspieranie sprzedaży.

Rodzaje materiałów POS

Materiały POS mogą być kategoryzowane wedle wielu czynników, np. pod względem twardości dzielimy POSy na miękkie i twarde. Poza tym, materiały wspierające sprzedaż można podzielić na ich umiejscowienie w obrębie sklepu lub innego obiektu handlowego na materiał wykonania, czy na pełnioną funkcję. Poniżej podajemy kilka podstawowych materiałów wspierających sprzedaż.

Materiały POS na ladę

Wśród POSów dedykowanych umieszczeniu na ladę możemy rozróżnić dyspensery, standy i bilownice. Dyspensery to podajniki, w których umieszczane są wszelkie drobne materiały reklamowe w wersji drukowanej – wizytówki, katalogi, foldery, ulotki. Standy pełnią funkcję głównie ozdobną i stanowią graficzny odpowiednik makiety lub podajnika. Bilownica natomiast to podkładka, na której wydawana jest reszta.

Materiały POS na podłogę

Wśród podłogowych materiałów wspierających sprzedaż wymienić możemy owijki paletowe wykorzystywane do tworzenia wysp paletowych, displaye, czyli stojaki na reklamowane produkty, potykacze, czyli stojaki w formie trójkąta, czy naklejki podłogowe.

Materiały POS na półkę

Wśród POSów na półkę możemy wymienić wobbler, czyli ruchomą reklamę montowaną na półce, topper – nakładany na górną część półki, stopper – umieszczany prostopadle do towaru na półce celem jego wyróżnienia, czy liner shelf-liner, będący listwą reklamową dotyczącą szeregu produktów umieszczonych na półce.

Oczywiście to wyłącznie niewielka część materiałów POS wspierających sprzedaż. Czy wiedziałeś, że ponad 2/3 zakupowych decyzji podejmowana jest na miejscu? Sprawdź artykuły POS firmy Canvas.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here