niedziela, Marzec 7, 2021

Jak przygotować regulamin sklepu internetowego?

0
Jak przygotować regulamin sklepu internetowego?

Dobrze przygotowany regulamin powinien odpowiadać na większość pytań dotyczących korzystania z usług sklepu. Jest to dokument, który reguluje prawa i obowiązki stron zawierających umowę sprzedaży. Umożliwia spełnienie obowiązków informacyjnych w stosunku do klientów.

Dobry regulamin sklepu internetowego

Sprzedawca jest zobowiązany do spełnienia szeregu obowiązków informacyjnych wobec konsumentów. Wytyczne na ten temat znajdują się w kilku różnych aktach prawnych – w kodeksie cywilnym, ustawie o ochronie danych osobowych, ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną, a także w ustawie o prawach konsumenta.

Regulamin sklepu – dlaczego jest ważny?

Przygotowanie regulaminu jest ważną częścią działalności sklepu internetowego. Dokument opracowany we właściwy sposób zwiększa bezpieczeństwo sprzedawcy, między innymi pozwala ochronić się przed nieprzyjemnymi konsekwencjami w postaci pozwów o stosowanie klauzul niedozwolonych. Ważną funkcją regulaminu jest także budowanie wizerunku firmy, ponieważ tekst zawierający najważniejsze informacje wzmocni wiarygodność sklepu.

Jak przygotować regulamin?

Regulamin sklepu internetowego może zostać przygotowany indywidualnie lub na podstawie wzoru. Jakie rozwiązanie wybrać? Ważne aspekty, które trzeba brać pod uwagę to cena, bezpieczeństwo, czas przygotowania i kompleksowość takiego dokumentu. Cena może objąć nie tylko przygotowanie regulaminu, ale także sprawdzanie jego treści pod kątem występowania klauzul niedozwolonych.

Opracowanie regulaminu należy zlecić kompetentnemu wykonawcy. Trzeba brać pod uwagę fakt, że jest to kompleksowy dokument, który będzie zawierał nie tylko warunku umowy sprzedaży, ale także zasady wszystkich innych usług, na przykład Newslettera.

Regulamin dopasowany do konkretnego sklepu jest kompleksowym rozwiązaniem, jednak może okazać się dosyć kosztowny. Na początku działalności dobry wzór regulaminu sklepu internetowego wystarczy, a w miarę możliwości finansowych i czasowych warto pracować nad udoskonaleniem dokumentu.

Sklep internetowy – czy SSL jest konieczny?

0
Sklep internetowy - czy SSL jest konieczny?

Prowadzenie działalności w Internecie wymaga poznania kilku ważnych kwestii prawnych. W przeciwnym wypadku można popełnić poważne błędy, ale także narazić się na działania oszustów, którzy rozpowszechniają fałszywe informacje. Do najważniejszych zagadnień należy ochrona danych osobowych klientów oraz pracowników.

Certyfikat SSL – co to jest?

Jest to kryptograficzne zabezpieczenie transmisji danych. Celem stosowania takiego zabezpieczenia jest ochrona danych, które podajemy w różnego rodzaju formularzach na stronach internetowych. Bez certyfikatu SSL takie informacje są łatwo dostępne, na przykład można je bez problemu przechwycić. Tylko zaszyfrowane dane mogą zostać bezpiecznie przesłane z komputera klienta lub użytkownika na serwer, na którym znajduje się strona.

Certyfikat SSL w sklepie – czy jest niezbędny?

Przede wszystkim trzeba poszukać odpowiedzi na to pytanie w obowiązujących przepisach. Warto zauważyć, że prawo jest dosyć ogólne i nie zawiera szczegółowych wytycznych dotyczących rodzaju środków, które powinny być zastosowane do zabezpieczenia danych. Nigdzie w przepisach nie jest wymieniony certyfikat SSL jako taki.

Jednocześnie prawo zobowiązuje administratora do zapewniania odpowiedniej ochrony danych przed dostępem osób nieupoważnionych, a także utratą, zmianą, uszkodzeniem lub zniszczeniem. Certyfikat SSL jest najłatwiejszym, najtańszym, a także bardzo skutecznym środkiem do osiągnięcia tego celu.

Ochrona pracowników

Pracownicy firmy będą logować się do panelu sklepu także z sieci publicznej – ich dane muszą podlegać odpowiedniej ochronie kryptograficznej. Jeśli logowanie odbywa się w sieci publicznej, tego typu zabezpieczenie jest niezbędne. W takim przypadku rozwiązaniem jest również SSL.

Warto pamiętać, że brak odpowiednich zabezpieczeń może narazić firmę na konsekwencje ze strony GIODO. Stosowanie certyfikatu SSL nie jest ani skomplikowane, ani kosztowne, a jednocześnie zapewnia odpowiednią ochronę zarówno pracowników, jak i klientów, dlatego warto zastosować takie rozwiązanie.

Hosting dla sklepu internetowego

0
Hosting dla sklepu internetowego

Założenie sklepu internetowego będzie związane między innymi z wykupieniem odpowiedniej domeny, a także wyborem oprogramowania. Następnie gotową stronę należy umieścić na serwerze. Jaki hosting najlepiej wybrać w przypadku sklepu?

Na początek

Tanie usługi hostingowe przeznaczone są głównie dla osób, które tworzą mniej zaawansowane serwisy. Na początku działalności sklep internetowy nie ma zbyt wielu klientów ani produktów, dlatego nie będzie wymagał inwestowania w dedykowaną usługę hostingową. Hosting wirtualny jest dostępny za nieduże pieniądze, daje możliwość korzystania z opieki administracyjnej i dostęp do panelu.

Kiedy sklep zaczyna przyciągać więcej klientów, należy jednak zdecydować się na hosting VPS, czyli Virtual Private Server. W przeciwieństwie do serwera wirtualnego w takiej usłudze klient będzie odseparowany od innych użytkowników i otrzyma gwarancję określonych parametrów serwera. Zyskuje również własne oprogramowanie serwerowe oraz system operacyjny. Dokładne parametry takie jak transfer, moc obliczeniowa i przestrzeń dyskowa będą zależały od konkretnej usługi i można je częściowo dopasować do wymagań sklepu.

Hosting dla dużych sklepów

Duże sklepy internetowe mają tysiące produktów i obsługują tysiące użytkowników każdego dnia. W przypadku prowadzenia takiej działalności koniecznością staje się korzystanie z serwerów dedykowanych. Tego typu rozwiązanie jest przede wszystkim bardzo wydajne, a także daje dużą elastyczność pod względem systemu operacyjnego oraz oprogramowania. Skorzystanie z takiego serwera szeroki zakres konfiguracji hostingu tak, aby odpowiadał wymaganiom sklepu. Oczywiście skorzystanie z takiej usługi jest również związane z wyższymi opłatami, jednak staje się niezbędne w przypadku dużego serwisu.

Warto wiedzieć, że od hostingu w dużym stopniu będzie zależało sprawne działanie sklepu internetowego. Jest to jedna z usług, na których nie warto oszczędzać. Należy także poświęcić trochę czasu na zapoznanie się z dostępnymi ofertami i wybór najlepszej.

Sklep internetowy – jak osiągnąć sukces?

0

Sklepy internetowe zyskują coraz więcej klientów. Zakupy w sieci stały się czymś normalnym, zwłaszcza dla osób zapracowanych, które chcą zaoszczędzić czas. W ciągu ostatnich lat warunki sprzedaży w internecie zmieniły się znacznie na korzyść klienta, np. nie ma problemu ze zwrotem zamówionego towaru.

Skuteczne prowadzenie sklepu internetowego

Na rynku e-commerce panuje dosyć duża konkurencja, dlatego przebicie się z własnym sklepem internetowym będzie wymagało podjęcia odpowiednich działań i dotarcia do klientów. W jaki sposób osiągnąć sukces?

Podstawą działalności powinna być uczciwość. Opisy oferowanych produktów muszą być zgodne ze stanem faktycznym. Próby prezentowania produktów w jak najlepszym świetle mogą niestety skończyć się rozczarowaniem ze strony zamawiającego, którego oczekiwania nie zostaną spełnione. W przypadku wpadki należy zadbać o klienta. Nie zaszkodzi telefon z przeprosinami, który pomoże w naprawieniu wizerunku firmy.

W sklepie warto znaleźć miejsce na komentarze klientów – opinie innych użytkowników są ważnym źródłem informacji dla internautów.

Pozycjonowanie sklepu

Pozycjonowanie na popularne frazy jest trudne i kosztowne. Alternatywne rozwiązanie to strategia długiego ogona. Warto także zainwestować w unikalne opisy produktów, które wyróżnią się na tle konkurencji, na przykład można wykorzystać prezentacje multimedialne.

Szybka dostawa

Czas realizacji dostawy będzie w dużym stopniu uzależniony od działania firm kurierskich oraz poczty. W przypadku sklepu internetowego najlepiej podpisać umowę z kurierem, dzięki czemu czas dostawy zostanie skrócony do 24 godzin. Przy dużej ilości towarów firmy kurierskie oferują korzystne warunki współpracy.

Kontakt z klientem

Trzeba liczyć się z tym, że klienci będą zadawać dużo pytań dotyczących produktów. W końcu nie mogą osobiście obejrzeć produktów przed zakupem. Warto postawić na przyjazny i uprzejmy kontakt z klientem i odpowiadać na wszystkie wiadomości. Takie zachowanie znacznie ułatwi budowanie pozytywnego wizerunku sklepu.

Na czym polega dropshipping?

0
Na czym polega dropshipping?

Dropshipping jest to model logistyczny sprzedaży przez internet. Takie rozwiązanie polega na wysyłaniu zamówienia bezpośrednio od dostawcy do klienta sklepu. Zadaniem sklepu jest przede wszystkim zbieranie zamówień i prowadzenie działań marketingowych.

Jak zacząć?

W jaki sposób prowadzić sklep internetowy oparty na dropshippingu? Przede wszystkim warto zacząć od znalezienia hurtowni, która będzie wykorzystywała taki model działania. Po znalezieniu odpowiedniego dostawcy należy podpisać umowę. Warto także skontrolować ceny towaru, na przykład porównać je z cenami na Allegro lub w sklepach internetowych.

Do wyboru mamy dwie możliwości sprzedaży – przez sklep internetowy lub przez Allegro. Druga opcja pozwala na dotarcie do szerokiego grona klientów, ale nie daje możliwości budowania własnej marki, dlatego wiele osób stawia na własny sklep. Produkty z bazy hurtowni można eksportować do sklepu przy pomocy plików xml lub csv, co pozwala na duże zaoszczędzenie czasu.

Klienci robią zakupy w sklepie internetowym i przelewają pieniądze na jego konto. Sprzedawca musi wystawić dokument sprzedaży, następnie przekazuje zamówienie do hurtowni. Klient nawet nie zauważy, że produkt nie znajdował się w sklepowym magazynie.

Skuteczny marketing

W takim modelu najważniejszym zadaniem sklepu pozostaje przyciągnięcie klienta, czyli prowadzenie działań marketingowych. Tutaj kluczowe znaczenie ma odpowiednia promocja, dbanie o wizerunek firmy, a także korzystne ceny. Oczywiście równie ważny jest wybór rzetelnej hurtowni, która będzie się solidnie wywiązywać ze wszystkich zamówień.

Wady dropshippingu

Jak każde rozwiązanie, także dropshipping nie jest pozbawiony wad. W przypadku tego modelu najważniejszym minusem jest uzależnienie od dostawców – ich działania będą miały kluczowe znaczenie dla wizerunku sklepu. W miarę rozwoju działalności warto zastanowić się nad zainwestowaniem we własny magazyn i wysyłać towar od siebie – takie rozwiązanie daje więcej kontroli i pomaga przyspieszyć wysyłkę.

Dostawcy do sklepu internetowego – jak ich szukać?

0
Dostawcy do sklepu internetowego - jak ich szukać?

Prowadzenie sklepu internetowego jest związane z koniecznością znalezienia odpowiednich dostawców. Poszukiwania trzeba oczywiście rozpocząć od określenia asortymentu, który będziemy oferować klientom.

Szybka i sprawna dostawa

Dobra współpraca z dostawcami to jeden z najważniejszych elementów prowadzeni sklepu internetowego. Trzeba liczyć się z tym, że nasz sklep, zwłaszcza na początku działalności, nie będzie miał dużego magazynu, w którym znajdą się wszystkie produkty. Część towaru będzie sprowadzana na zamówienie klienta. W takiej sytuacji dostawca odegra kluczową rolę, ponieważ sprawne dostarczenie produktu przez hurtownika lub producenta przełoży się na szybką dostawę do klienta.

Kontakt z dostawcami

Dostawców można znaleźć korzystając z wielu różnych kanałów informacji – forów i grup dyskusyjnych, blogów, serwisów internetowych. Dosyć łatwo kontakt z potencjalnymi dostawcami można nawiązać na przykład za pośrednictwem serwisu GoldenLine.pl.

Większość sklepów korzysta z usług rodzimy dostawców. Innym rozwiązaniem jest nawiązanie współpracy bezpośrednio z firmami zagranicznymi, na przykład z Turcji. W takim przypadku trzeba jednak upewnić się, czy istnieje możliwość zwrotu towarów uszkodzonych – na długiej trasie produkty często ulegają zniszczeniu.

Ciekawą alternatywą dla początkujących sprzedawców, którzy nie mają wystarczających środków na wynajęcie magazynu, jest tak zwany dropshipping. Ta usługa polega na tym, że hurtowania wysyła zamówione produkty bezpośrednio do klienta. Takie rozwiązanie jest związane z dodatkową prowizją, ale jednocześnie pozwala na obniżenie kosztów logistycznych.

Prowadzenie negocjacji z dostawcami

Warto pamiętać, że przy nawiązaniu trwałej współpracy lub przy składaniu większych zamówień można otrzymać dosyć duże rabaty. Dlatego zamiast godzić się na pierwszą cenę, którą zaoferuje dostawca, lepiej przeprowadzić negocjacje. Dzięki uzyskaniu rabatu uda się obniżyć cenę jednostkową produktów i przygotować bardziej korzystną ofertę w swoim sklepie.

Własny blog – jak zacząć?

0
Własny blog - jak zacząć?

Założenie własnego bloga ma szereg korzyści. Blog firmowy powinien być profesjonalny i musi znajdować się pod domeną firmową. W przypadku prowadzenia takiego bloga należy unikać darmowych platform.

Zakładanie bloga na WordPressie

Platforma WordPress.org będzie najlepszym rozwiązaniem w przypadku bloga firmowego. Instalacja i korzystanie z tej platformy są stosunkowo proste, można także wybierać spośród bardzo wielu szablonów, z których wiele dostępnych jest za darmo. Warto również zainstalować bezpłatne wtyczki, które ułatwią optymalizację pod kątem SEO, czy udostępnienie postów w social media.

Content marketing

Jak pisać, żeby prowadzenie bloga przynosiło korzyści? Warto poznać swoich odbiorców i sprawdzić, czym się interesują i czego chcieliby się nauczyć. Do jakiej grupy docelowej będą skierowany posty, jaki jest wiek, dochód i wykształcenie czytelników? W odbiorze tekstu pomoże odpowiednie formatowanie, czyli np. wykorzystanie śródtytułów i pogrubień.

Promowanie bloga

Kluczem do promowania bloga jest przede wszystkim dobra treść, która przyciągnie zainteresowanie. Warto zainwestować w pozycjonowanie, najlepiej na mniej popularne frazy. Pomocne będzie także wykorzystanie social media, przede wszystkim stworzenie fanpage na Facebooku. Bloga można promować przez gościnne wpisy i komentowanie na innych blogach o podobnej tematyce. Dobrym rozwiązaniem jest także zapisanie się do grup dyskusyjnych i na fora poświęcone danym zagadnieniom.

Zbieranie leadów na blogu

Do zbierania adresów email niezbędny jest system do email marketingu, ponieważ zbieranie i przechowywanie takich danych wymaga odpowiednich zabezpieczeń.

W jaki sposób zachęcić czytelników bloga do podawania adresu? Prostym sposobem jest podzielenie treści na dwa segmenty – darmowy i premium. Materiały, które skutecznie zachęcają do zapisów to materiały wideo, ebooki, darmowe narzędzia, webinarium, czy raporty. Ważne jest także umieszczenie formularza zapisu w odpowiednim miejscu, np. w formie wyskakującego okienka.

Kasa fiskalna w sprzedaży internetowej

0
Kasa fiskalna w sprzedaży internetowej

Lista działalności, które wymagają posiadania kasy fiskalnej, wydłuża się z roku na rok. Dotyczy to także prowadzenia sprzedaży w internecie. Kiedy zakup takiego urządzenia jest konieczny, a kiedy można z niego zrezygnować?

Kiedy kasa jest zbędna?

Nie wszyscy przedsiębiorcy muszą rejestrować sprzedaż przy pomocy kasy fiskalnej. Dotyczy to osób, które dokonują sprzedaży na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą i przedsiębiorców osiągających dochód poniżej 20 tys. złotych rocznie. Kasa nie jest konieczna jeśli sprzedaż jest prowadzona przez internet, a zapłata trafia bezpośrednio na konto bankowe.

Kiedy sklep internetowy musi mieć kasę?

Obowiązek używania kasy fiskalnej istnieje w kilku przypadkach i obejmuje dostawy:

– nośników danych, np. płyt DVD, taśm magnetycznych, itp.
– akcesoriów i części do pojazdów silnikowych (oprócz motocykli),
– wód toaletowych i perfum,
– niektórych napojów alkoholowych,
– sprzętu radiowego, telewizyjnego, telekomunikacyjnego, sprzętu fotograficznego,
– biżuterii.

Szczegółową listę produktów i usług można znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r.

Paragon i faktura

W przypadku braku kasy sprzedawca może wystawić fakturę lub dowód sprzedaży. Jeśli przedsiębiorca ma kasę powinien wystawiać paragony. Jest także zobowiązany do sporządzania dobowych i miesięcznych raportów sprzedaży. Oprócz paragonu klient zawsze może poprosić o fakturę, a sprzedawca ma obowiązek wystawienia takiego dokumentu. W pierwszej kolejności zawsze drukuje się paragon, a następnie przygotowuje się fakturę.

Zalety posiadania kasy fiskalnej

Wielu przedsiębiorców niechętnie patrzy na obowiązek korzystania z tego urządzenia, jednak kasa fiskalna w sklepie internetowym ma kilka zalet. Przede wszystkim pozwala na lepsze kontrolowanie finansów i przygotowywanie cyklicznych raportów sprzedaży. Zakup takiego urządzenia nie jest dużym wydatkiem, a na rynku można znaleźć nieduże, funkcjonalne kasy, które idealnie sprawdzą się w przypadku sprzedaży wysyłkowej.

Skuteczne opisy produktów do sklepu internetowego

0
Skuteczne opisy produktów do sklepu internetowego

Na rynku działa wiele sklepów internetowych. Zacięta konkurencja sprawia, że walka o klienta staje się wyzwaniem. Jednym z kluczowych elementów, które mają znaczenie przy zwiększaniu sprzedaży, jest przygotowanie dobrych opisów produktów.

Informacja dla klienta

Opis produktu w sklepie internetowym powinien być przede wszystkim źródłem istotnych informacji. Klienci chcą wiedzieć na co wydają pieniądze, a tekst na stronie produktu musi pomóc im w podjęciu decyzji. W czasie przygotowywania takich treści należy skupić się przede wszystkim na tych aspektach, które są najbardziej istotne z punktu widzenia kupującego. Przekonywanie, że dany produkt jest najlepszy na rynku bez podawania konkretnych danych, to kiepska strategia.

Jak tworzyć opisy produktów?

Opis musi być zwięzły i powinien koncentrować się na konkretnych informacjach, które mają znaczenie z punktu widzenia klienta. Przygotowanie tekstu będzie łatwiejsze po dokładnym określeniu grupy docelowej danego produktu. Na przykład opisy damskich ubrań powinny skupiać się bardziej na wyglądzie, męskich na funkcjonalności. Klient, który podejmuje decyzję o zakupie, chce wiedzieć, co może zyskać dzięki danemu produktowi, na przykład elegancki wygląd lub ochronę przed zimnem.

Przy tworzeniu opisów trzeba brać pod uwagę nie tylko odbiór ze strony klienta, ale również działanie wyszukiwarek internetowych. Dobrze napisany tekst będzie służyć także pozycjonowaniu, dlatego powinien zawierać słowa kluczowe.

Najczęstsze błędy

Do najważniejszych błędów przy tworzeniu opisów produktów należy kopiowanie treści z innych stron – każdy tekst umieszczany na stronie powinien być unikalny. Złym pomysłem są także długie, nudne opisy, które nie zawierają konkretnych informacji na temat produktu – klient szybko zrezygnuje z czytania i przejdzie na stronę konkurencji.

Przy tworzeniu opisu należy skupić się na korzyściach dla klienta, wynikających z zakupu danego towaru. Nie trzeba powielać informacji technicznych czy charakterystycznych cech widocznych na zdjęciu.

Koszty firmowe przy prowadzeniu sklepu internetowego

0
Koszty firmowe przy prowadzeniu sklepu internetowego

Tak jak w przypadku każdej innej działalności, prowadzenie sklepu internetowego generuje określone koszty. W zależności do wielkości sklepu takie wydatki mogą wynosić od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Co można zaliczyć do kosztów firmowych?

Prowadzenie działalności

Koszty prowadzenia działalności to koszty, które ponosi się dla osiągnięcia lub zachowania źródła przychodów, np. zakup telefonu wykorzystywanego do kontaktów z klientami. Każdy wydatek musi być udokumentowany fakturą lub rachunkiem. Trzeba pamiętać, że wszystkie wydatki tego typu muszą być rzeczywiście wykorzystane do prowadzenia działalności.

Co można ująć jako koszt?

W przypadku sklepów internetowych najczęściej są to wydatki na zakup towarów, ubezpieczenie i usługi kurierskie. W koszty można wliczyć wynajem biura lub magazynu wykorzystywanego do prowadzenia sklepu. Koszty to także wydatki na wszystkie produkty niezbędne w biurze, czyli meble, środki czystości, a także sprzęt typu drukarki i skanery oraz oprogramowanie i zakup licencji.

Koszty prowadzenia działalności w przypadku sklepu internetowego mogą obejmować również transport, czyli zakup pojazdu, a także jego eksploatację, czyli naprawy, części, paliwo, serwis.

Do kosztów zaliczają się obciążenia finansowe związane z zatrudnieniem pracowników, czyli wynagrodzenie, składki, badania lekarskie, kursy oraz szkolenia. Oprócz tego liczą się także wydatki na catering, imprezy integracyjne czy odzież ochronną.

Kolejne wydatki, które ujmuje się jako koszty prowadzenia działalności, to promocja i działania marketingowe. Tutaj zaliczają się wszelkie inwestycje związane z prowadzeniem strony internetowej, w tym również pozycjonowanie, działania w social media, a także reklama i budowanie wizerunku, np. zamówienie logo.

Inne koszty

W koszty działalności wpisuje się także księgowość, różnice kursowe, prowizje z PayPala, opłaty i prowizje na rachunku bankowym, a także wydatki na podnoszenie kwalifikacji.

Koszty prowadzenia działalności należy wpisywać do książki przychodów i rozchodów w odpowiednich kolumnach.