Zmiany, tak w życiu prywatnym jak i zawodowym, są jedynym pewnym elementem dzisiejszego otoczenia biznesowego. Firmy każdego dnia mierzą się z przekształceniami i zmianami zachodzącymi w ich mikro i makro-otoczenu. Przedsiębiorstwa przechodzą transformacje w mniej lub bardziej efektywny sposób i tylko od nich samych zależy w jakim stopniu zmiany wpłyną na jego dalsze funkcjonowanie. Jednak tylko odpowiednie podejście do zarządzania zmianami, czyli szeroko pojęty change management pozwoli firmom przetrwać nawet największe rynkowe perturbacje.
Każdorazowo zarządzanie zmianą wymaga odpowiedniego podejścia i wdrożenia efektywnych procesów. Pracownicy w dwojaki sposób podchodzą do zmian – jedni wyczekują ich z utęsknieniem, licząc na poprawę sytuacji swojej i firmy, drudzy z kolei mocno się ich obawiają. Nie mniej niż sami pracownicy, zmian lęka się kadra zarządzająca w danej organizacji, gdyż to właśnie oni są za nie odpowiedzialni w przypadku niepowodzenia, cała krytyka zazwyczaj spada na ich barki. Nie ulega zatem wątpliwości, iż zmiany zachodzące w firmach mogą być odbierane w różnoraki sposób przez kadrę kierowniczą i zarządzających, a inaczej przez samych pracowników organizacji, których będą one zapewne w największym stopniu dotyczyć.
Zarejestruj się już dziś na największą konferencję na temat change management – icomms.pl
Proces zarządzania zmianą w firmach i przedsiębiorstwach można podzielić konsekwentnie następujące po sobie elementy:
- Identyfikacja i określenie, czy ewentualnie pojawiające się zmiany będa miały charakter wewnętrzny czy zewnętrzny.
- Ustalenie celu, dla którego zachodzą zmiany, a także zdefiniowanie w jakich ramach czasowych będą się odbywać.
- Dokładnie zaplanowanie całego procesu zmian. W tym miejscu należy pamiętać o wyodrębnieniu wszelkich grup dotkniętych zmianą, a także wskazaniu obszarów biznesowych, które zostaną objęte zmianami. Nie można tutaj także zapominać o czynnikach warunkujących skuteczność wdrażanych zmian.
- Dbałość o umocnienie nowych procesów – zmiana przeprowadzona w optymalny sposób nastąpi dopiero wtedy, gdy po jej zakończeniu osoby odpowiedzialne za nią będą dbały o trwałość jej efektów.
- Systematyczność we wprowadzaniu zmian, z uwzględnieniem powyższych czynników.
Rzadko zdarza się, aby proces wprowadzania zmian przebiegł w sposób idealny, bez perturbacji czy niespodziewanych wydarzeń. Gdzie zatem należy należy szukać najczęstszych przyczyn porażek? W tym temacie eksperci są zgodni – głównym powodem takiego stanu rzeczy jest fakt, iż instytucje decydujące się na zmiany często zapominają określić strategię i wyznaczyć cel, który poprzez wprowadzone zmiany, będzie im przyświecał. Niewątpliwie te dwa czynniki, powinny być podstawą całego postępowania wprowadzania zmian, bez których ciężko w ogóle myśleć o pozytywnym przeprowadzeniu całego procesu. To one są drogą i jednocześnie wskazówką, za którą wprowadzający zmiany powinni podążać do samego punktu docelowego.
Coraz więcej firm, zaczyna dostrzegać, że efektywne wprowadzenie zmian u siebie wymaga tak wiedzy jak i doświadczenia. Stąd też rola dzisiejszego lidera w dużej mierze odnosi się właśnie do jego kompetencji w obszarze zarządzania zmianą. Zadaniem lidera jest przekonanie pozostałych pracowników, że zmiany i nowe możliwości, które stoją przed nimi i przed firmą, zaprowadzą ich w lepsze miejsce.
Change management to obszar nie do pominięcia w przedsiębiorstwach nastawionych na długofalowy rozwój. Od efektywności całego procesu zależy rozwój zarówno firmy jak i jej najważniejszego kapitału – pracowników. Okazją, ku temu aby poznać, posłuchać i porozmawiać z osobami, które są ekspertami i specjalistami w dziedzinie komunikacji wewnątrzfirmowej, marketingu czy change management, będzie Konferencja iComms_, która odbędzie się w Warszawie w dniach 4-5.10.2017 roku. Organizatorem wydarzenia jest agencja komunikacji wewnętrznej PinPoint, która wspiera firmy we wdrażaniu rozwiązań poprawiających komunikację i zaangażowanie pracowników w fazie zmian. Wśród prelegentów szczególnie warto zwrócić uwagę na Dorotę Ostoję-Zawadzką, która od ponad 20 lat wspiera firmy w obszarze wdrażania zmian kulturowych w organizacjach.
Po więcej szczegółów dotyczących konferencji odsyłamy na oficjalną stronę internetową, icomms.pl.