Innowacyjny marketing bazuje przede wszystkim na komunikacji. W jej obszarze można znaleźć sieć wzajemnie przenikających się powiązań. Agencje komunikacji marketingowej łączą w sobie wiele funkcji określających specyfikę indywidualnych planów ukazujących charakter uzyskiwania poszczególnych pułapów sukcesu. Aby powiedzieć o efektywności szeroko pojętych zamierzeń i celów, odpowiedzmy na pytanie: dlaczego nie warto stosować dotychczasowych metod pozwalających na umieszczanie zaprogramowanych treści reklamowych na stronach internetowych.
Moją tarczą jest Adblock…
Skoro twórcy reklam w sposób nachalny „zarzucają” nas treściami reklamowymi, musimy się przecież jakoś bronić! Najnowsze badania podkreślają, iż 36% polskich internautów korzysta z różnych rozwiązań blokujących wyświetlanie reklam. Adblock to swoisty filtr, który nie dopuszcza „do głosu” spamowych treści reklam. Badania wykonane przez MEC (http://www.mecglobal.pl/) różnicują również wynik badań pod względem płci. Okazuje się, że to przede wszystkim panowie korzystają z adblocków (53%). W tym zakresie tematycznym liczy się także wiek. Im człowiek jest młodszy, tym dysponuje większą wiedzą i świadomością w zakresie potrzeby blokowania niechcianych treści reklamowych. Na tego typu procederze z pewnością ucierpią strony internetowe, które utrzymują się z klasycznych form reklamy. Chociaż nie jest to jeszcze popularne, to coraz więcej osób blokuje również wyświetlanie reklam w telefonach komórkowych. Dlaczego internauci decydują się na zastosowanie adblocków? I w tym przypadku z odpowiedzią śpieszy agencja MEC. Otóż najczęściej blokujemy informacje reklamowe, ponieważ nas zwyczajnie denerwują. Ponadto reklamy zasłaniają dostęp do treści, przez co trudniej się je czyta lub ogląda. Inne powody to większe poczucie prywatności, wyświetlanie się źle dopasowanych produktów itp. Jak widać, partnerstwo pomiędzy serwisem a czytelnikiem upada. Jeżeli zatem odbiorca dysponuje takim programem, jak adblock to w takim razie jak można sukcesywnie dotrzeć do potencjalnych klientów?
Strategie komunikacji marketingowej
Nowoczesne strategie komunikacji marketingowej wymagają bardziej elastycznego podejścia. Plany komunikacyjne bazują na kilku istotnych narzędziach. Konkretna analiza planów marketingowych musi także uwzględniać kompetencje z zakresu kreacji i produkcji treści. Dlatego też podejmowana jest bardzo często współpraca z Analytics & Insight. Oznacza to dotarcie do miejsc, w których konsumenci poszukują konkretnych informacji.
W tym punkcie warto poruszyć kwestię branded content. Mówiąc najprościej branded content stanowi hybrydę reklamy i rozrywki. Końcowy efekt nadal jest rozrywką, jednak wyraźnie można dostrzec ulokowaną w nim markę. Przykładem są działania współczesnych youtuberów. Do niedawna tworzenie własnego kanału na serwisie youtube wynikało z wewnętrznej potrzeby twórcy. Agencje komunikacji marketingowej dostrzegły bardzo duży potencjał w tego typu produktach – szczególnie w filmach o charakterze typowo komediowym. Twórcy umieszczający swoje produkcje w popularnym serwisie chwycili haczyk i dzisiaj w większości filmach można zaobserwować lokowanie produktu. Tak naprawdę nikt nie traci na tego typu działaniach. Reklamodawca uzyskuje większą liczbę odbiorców treści reklamowych, youtuber zgarnia większe profity ze swej działalności, natomiast odbiorca dowiaduje się o nowych produktach lub usługach.
Branded content wspierany jest przez social media; inna nazwa – media społecznościowe. Marketing oparty o tego typu narzędzie ułatwia generowanie ruchu internetowego za pomocą popularnych i bardzo lubianych serwisów społecznościowych. Kumulacja dużej liczby odbiorców pozwala kierować reklamę do pożądanej grupy docelowej. Sami użytkownicy portali społecznościowych poszukują dla siebie konkretnych informacji. Pozwala to znacznie obniżyć koszty strategii marketingowych.
W obręb strategii social media wchodzą takie mechanizmy, jak marketing wirusowy, gry, blogi, filmy wideo.