Informacje dotyczące grupy odbiorców służą przede wszystkim do personalizacji i targetowania wiadomości. Trzeba jednak pamiętać, że większość osób niechętnie traci czas na wypełnianie długich formularzy. Dlatego w czasie zbierania danych najlepiej skupić się na adresie e-mail i imieniu.
Zbieranie adresów email
Pozyskanie takiej informacji wcale nie jest łatwym zadaniem, dlatego warto wiedzieć, gdzie można skutecznie szukać potencjalnych odbiorców newslettera.
Formularz na własnej stronie – taki formularz może mieć wiele różnych form, na przykład pop-upu, witającego nowych użytkowników.
Komunikacja z klientem – informacje o newsletterze można umieszczać w mailach informujących o statusie przesyłki ze sklepu internetowego, pod własnym podpisem oraz w innej korespondencji z klientami.
Social Media – na Facebooku dostępna jest płatna aplikacja, która służy do zbierania zapisów do newslettera. Alternatywnym sposobem jest także wykorzystanie konkursów.
Content Freemium – udostępnianie różnych treści, np. raportów, czy wersji demo oprogramowania w zamian za pozostawienie danych.
Kwestie prawne
Przy zbieraniu zapisów do newslettera nie można zapominać o zgodzie na przesyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną. Warto również od razu zbierać zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych. Odpowiednie regułki umieszcza się w formularzu zapisu do newslettera lub w mailu potwierdzającym.
Prawo nakazuje, aby w mailach znajdowała się również łatwa opcja rezygnacji z otrzymywania kolejnych wiadomości. Jeśli klient zdecyduje się na wypisanie z newslettera, warto zapytać go o przyczyny takiej decyzji. Jest to cenne źródło wskazówek, które pomogą uniknąć błędów w przyszłości.
Odpowiednie powitanie
Pierwsze wrażenie jest bardzo ważne, dlatego warto przygotować dobry mail powitalny. Taka wiadomość może zawierać podstawowe informacje, na przykład jak często będzie wysyłany newslettter, poradnik zakupowy, a także prezent w postaci rabatu lub kuponu na darmową przesyłkę.