Lojalny, oddany i zadowolony pracownik to prawdziwy skarb dla pracodawcy. Z jednej strony dzięki swojej pracowitości, zaangażowaniu i wiedzy przynosi realny zysk – w postaci sprzedanych produktów czy usług – a z drugiej ma wpływ na budowanie atmosfery, funkcjonowanie zespołu, przepływ informacji, czyli na elementy, które choć mniej namacalne, jednak tak samo ważne w procesie funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Lojalny pracownik to osoba, która związała się z naszą firmą na dłużej i „zapuściła w niej korzenie”. Jeśli nie wyobrażamy sobie funkcjonowania firmy bez tej osoby, to zdecydowanie jest to przykład lojalnego pracownika. Jak o niego zadbać, by nie myślał o odejściu do konkurencji? Ten mini przewodnik pomoże Ci lepiej poznać potrzeby pracowników. Zaczynamy!
1. Dbaj o konkurencyjność wynagrodzeń. Rynkiem rządzi niezmienne od lat prawo – docenieni pracownicy nie odchodzą do konkurencji. Jeśli zależy nam na długich relacjach z naszymi podwładnymi, dbajmy o to, by odpowiednio wynagradzać ich za pracę. Regularny system podwyżek, a także cykliczne premie, te okazjonalne czy w ramach wynagrodzenia za zasługi, przyczynią się do podniesienia zadowolenia zespołu i budowania lojalności.
2. Zatroszcz się o rozwój zawodowy swoich pracowników. Rynek pracy zmienia się dynamicznie i pracownicy to wiedzą. Jeśli nasz zespół otrzyma od pracodawcy solidne wsparcie w postaci branżowych kursów, szkoleń czy dofinansowania do edukacji, najprawdopodobniej poczuje się zaopiekowany i bezpieczny. Nikt nie szuka nowej pracy, kiedy wie, że w obecnej firmie o niego zadbają.
3. Doceniaj osiągnięcia. Każdy z nas – zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym – pragnie czuć się doceniony i zauważony. Jeśli będziemy stawiać wyłącznie wysokie wymagania, nie okazując wsparcia i nie praktykując postawy wdzięczności wobec naszych pracowników, szybko doprowadzimy do rosnącej frustracji. Kiedy poziom niezadowolenia sięgnie zenitu, pracownik pożegna się z nami bez żalu.
4. Buduj sprzyjającą atmosferę. Specjaliści z branży HR są zgodni – dla wielu pracowników, obok stabilności zatrudnienia i wysokości wynagrodzenia, niezwykle ważnym aspektem jest atmosfera pracy. Troszczmy się o to, by w naszej firmie ludzie czuli się dobrze. Jeśli gdzieś czujesz się dobrze – chętnie tam przychodzisz, a i rzadziej myślisz o zmianie.
5. Poznaj swoich pracowników. Jeśli zależy Ci na lojalnych pracownikach, włóż trud w poznanie ich. Dowiedz się, co lubią robić po pracy, jaka kawa smakuje im najbardziej, jaką kuchnię preferują. Takie drobnostki możesz wykorzystać w budowaniu przyjemnej atmosfery w biurze, np. organizując wspólny piątkowy lunch z kuchnią włoską. Niby nic, a podnosi morale.
Lojalność w damskim zespole
Są branże, w których pracownikami w przeważającym stopniu są kobiety. Często są to biura, urzędy, szkoły, przedszkola. Określone zawody mają tendencję do przyciągania osób określonej płci. Nie ma w tym nic złego, wręcz przeciwnie! Warto docenić wkład kobiecej energii w nasz biznes. Jeśli prowadzimy firmę, w której zatrudniamy głównie kobiety, zastanówmy się, czy tradycyjne narzędzia do budowania lojalności sprawdzą się i w naszym przypadku. Być może warto zweryfikować plany i dostosować narzędzia do zespołu, którym zarządzamy. Zastanówmy się, czy nasze pracownice poczują się bardziej docenione, otrzymując uniwersalny bon na zakupy czy może spersonalizowany Voucher na zabiegi spa?
Kupon Travel & Beauty Pass Sodexo – to forma nagrody, która spodoba się szczególnie damskiej części zespołu. Kupony dają wiele możliwości różnorodnego spędzenia czasu wolnego. W ramach karty możemy skorzystać z zabiegów kosmetycznych w luksusowym spa, wybrać się na długo odkładane zakupy do drogerii, zadbać o swoje ciało w klubie fitness, czy spędzić czas na basenie, bądź u kosmetyczki. Brzmi jak raj dla kobiet? Tak właśnie jest!
Kupony Travel & Beauty Pass Sodexo zostały stworzone z myślą o kobietach, które pragną na dłużej cieszyć się pięknym i eleganckim wyglądem. Taki prezent sprawi, że Twoje pracownice poczują się wyjątkowe i docenione. Nic tak nie poprawia humoru kobiecie jak możliwość oddania się w sprawne ręce masażysty! Ten produkt to wspaniałe narzędzie do budowania lojalności w zespole. Jeśli mamy za sobą gorący okres w branży, pełen napięć i stresujących sytuacji – zafundujmy naszym pracownikom chwilę relaksu. Wzmocni to wzajemną więź i sprawi, że pracownik poczuje się doceniony i zaopiekowany. Na tym nam przecież zależy.